close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כיצד מתבצעת בדיקת פוליגרף

מערכת שורשכב תמוז, תשעט25/07/2019

איך בעצם עובדת בדיקת פוליגרף? מה עושים ומה?

תגיות:
אם לא ידעתם הפוליגרף נקרא בשמו העברי "רב רושם" הינו מכשיר שמטרתו להמיר מידע פיזיולוגי לכדי רישום גרפי על מסך מחשב, או כפי שהיה נהוג בתחילת דרכו, על דף. המכשיר קיבל במרוצת השנים גם את הכינויים 'גלאי שקר' או 'מכונת אמת'. בדיקת פוליגרף תתבצע לרוב כדי לבחון אדם לפני קבלתו לעבודה, או במסגרת הליכים משפטיים, ומסיבות נוספות.


הפוליגרף החל את דרכו עוד מימיי גלילאו שהמציא מכשיר פשוט למדידת דופק. בשלב הבא, פותחה גרסא ניידת למכשיר שאפשרה להניע אותו ממקום למקום, ומספר שנים מאוחר יותר התווספה המוליכות החשמלית – היא מה שמאפשר לגלות את עניין השקר והאמת.

השלבים של תהליך בדיקת פוליגרף
• שיחת היכרות מקדימה – בשלב הראשון לפני בדיקת פוליגרף נערכת שיחה מקדימה מול הנבדק. במהלך השיחה אוסף הבודק מידע חשוב על הנבדק; על הסיבה להגעתו לבדיקה, מצבו הנפשי והבריאותי על מנת לבחון האם הוא כשיר לביצוע הבדיקה ועוד. על הנבדק לתת לבודק חומרים הקשורים לבדיקה כגון מסמכים שונים, תצהירים, עדויות, המלצות – כל אלו יוכלו לסייע לניסוח השאלות הנכונות ביותר לבדיקה.
• ניסוח השאלות – מטרת השיחה הראשונית היא לאסוף מספיק מידע בכדי לאסוף שאלות לקראת בדיקת הפוליגרף עצמה. יחד עם הנבדק, מנסח מומחה הפוליגרף שאלות ברורות וקצרות שהתשובה עליהן חד משמעית, על סמך הגרסה שנמסרה על ידי הנבדק. כמו כן לא תנוסח שאלה שהנבדק לא יהיה מוכן לענות עליה.
• בדיקת הפוליגרף עצמה – כהכנה לבדיקה, יחובר הנבדק לחיישנים שמטרתם לבדוק את תגובותיו של הנבדק לשאלות. החיישנים יחוברו לרוב לבטן והחזה, אצבעות הידיים יחד עם מד לחץ דם. כל השאלות יישאלו מספר פעמים בכדי לרשום באופן מדויק את התגובות הפיזיולוגיות של הנבדק ועל מנת לוודא שאכן קיימת עקביות בתגובות הנבדק לשאלות.
• ניתוח שלאחר הבדיקה – עם סיום הבדיקה, הבודק מנתח לעומק את כל הנתונים שאסף במהלך בדיקת פוליגרף וקובע האם הנבדק אכן דובר אמת או שמא מדובר בדברי שקר. חשוב לציין שהניתוח מתבצע עבור כל שאלה בנפרד.
• דו"ח סיכום הבדיקה – התהליך נחתם עם הפקת דו"ח מפורט ובו סיכום רקע הבדיקה יחד עם ממצאיה. דו"ח זה יועבר למי שהזמין את הבדיקה בלבד, מכיוון שלמכוני הפוליגרף אסור בתכלית האיסור להראות את הבדיקה לאף אדם אחר למעט מי שהזמין אותה.

איפה מבצעים את הבדיקה?
בדיקת פוליגרף היא חשובה מאין כמותה מכיוון שפעמים רבות היא משנה לחלוטין את התמונה. לכן, יש לבחור מכון פוליגרף מקצועי ואמין בעל מוניטין חיובי ומוכר, המעסיק בודקים מקצועיים שיגרמו לכם להרגיש בנוח במהלך בדיקה שברעיון שלה נתפסת כמעט מאיימת. הדבר הכי חשוב שכדאי שתזכרו זה שבכל מצב בו אתם חשים באי נוחות, יש להעלות את הנושא בפני הבודק. זאת מכיוון שכשמבצעים את בדיקת הפוליגרף על הנבדק לחוש בנוח, להיות רגוע ומרוכז.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה